novinky‎ > ‎

Wiesen, Arcade Fire a další

přidáno: 24. 6. 2011 14:41, autor: Petr Nožička   [ Aktualizováno 2. 7. 2011 3:48 uživatelem Jaromír Merhaut ]

Do rakouského Wiesenu jezdím rád z mnoha důvodů. Je to blízko. Každý rok je možnost vidět tam od června do září něco hodně zajímavého, většinou u nás nedostupného. V malebném údolí je větší část hlediště pod obřím stanem, takže i když prší, je člověk v suchu. Na Jazzfestu v roce 2004 proběhly během vystoupení Colossea a Johna Mayalla dvě bouřky, a v pohodě. U vícedenních festivalů máte v ceně parkovného i přespání v malebném kempu hned vedle. Když je na denním programu od odpoledne do noci šest či sedm položek, nekonají se tlačenice, časový harmonogram je dodržován a maximální zaplnění areálu (cca osm tisíc návštěvníků) vyhovuje. Přitom tam hráli třeba Neil Young (už 2x) nebo Leonard Cohen.

Arcade Fire jsem už jednou viděl po předchozím albu, u nás nebyli, nejsou a nejspíš ani nebudou… Byla středa 22.6., ale jednalo se o jakýsi mini festival. Úvod obstarala čtveřice z Winnipegu The Weakerthans, s hostujícím kytaristou/klávesistou a trumpetistou. Příjemné písničky sympatického zpěváka/kytaristy Johna K. Samsona nebyly nijak zvlášť osobité, ale některé celkem chytlavé. Sólový kytarista občas usedl k pedálové steelkytaře, rytmika i doprovázející host byli spolehliví. Publiku se vystoupení líbilo, dokonce se dožadovalo přídavku skandováním „Zugabe! Zugabe!“, leč rozpis byl neúprosný. Navíc pětačtyřicet minut bylo tak akorát. Následující syn argentinských emigrantů José González, narozený a žijící ve švédském Göteborgu, to měl o dost těžší. Jeho písničky i případné úpravy přejatých skladeb (třeba Love Will Tear Us Apart od Joy Division) jsou postaveny jen na virtuózně zvládnuté akustické kytaře a přesvědčivém zpěvu, byť původně v mládí střídal baskytaru a elektrickou kytaru v punkových kapelách. Perkuse si obstarává podupáváním a poklepáváním na korpus kytary během hry. Zatím vydal jen dvě alba, obě výborná. Třiatřicetiletý José González je výtečný kytarista a působivě zpívá hlasem připomínajícím Deža Ursínyho blahé paměti. Sám si přinesl oba nástroje, nastavil si mikrofony (přestože měl akustické kytary zapojené, ještě je snímal jedním mikrofonem) a o osmé začal hrát. Na úvod promluvil německy. Prošel obě alba, přidal úpravu Teardrop od Massive Attack a písně Hand On Your Heart z repertoáru Kylie Minogue. Po čtyřiceti minutách set ukončil (zřejmě dle rozpisu). Jeho nepříliš zesílené vystoupení poškozovalo hlavně to, že naprostá většina zaplněného areálu prostě čekala na hlavní hvězdu a zdařilé komorní vystoupení, co by se lépe vyjímalo v tichém klubu, užilo jako nerušivý hudební doprovod k povídání. Stál jsem vpředu, ale intenzita mluvení ze všech stran byla stejně silná jako zvuk z jeviště. Škoda. José svou skvělou hrou potvrdil, že je stejně dobrý jako na deskách, zážitkem je i pohled na jeho techniku. Možná si měl vzít doprovodné muzikanty, s nimiž v poslední době hrává.

Očekávaní ARCADE FIRE po obrovském úspěchu posledního alba nepodlehli tlaku a mezi nedlouhé koncertní šňůry si ordinují přestávky. Po americké části vyrazili na nepříliš dlouhé evropské turné, během něhož hrají převážně na festivalech, zejména na těch větších. Na Glastonbury nebudou, krátce potom je však čeká londýnský Hyde Park. Proč vzali také Wiesen, možná vysvětlil Win Butler hned po první skladbě. Když jako osmnáctiletý putoval po Evropě, navštívil také Vídeň. Z ní se vydal na koncert do Wiesenu (snad The Cure, jestli jsem dobře rozuměl). Při návratu stopem měl trochu problémy, ale na místo koncertu nezapomněl. Koncert mi přišel ještě zdařilejší než výtečné setkání v listopadu 2007, kde převažovaly skladby z Neon Bible. Vydařil se z mnoha důvodů, těmi hlavními byl nápřah kapely a skvělá sestava předvedených písní – sedm skladeb z prvního LP Funeral, tři ze druhého a osm z aktuálního The Suburbs. Navíc jednička a trojka spolu korespondují předměstskými náměty. Kapela svůj pětadevadesátiminutový set odpálila ukázkou z filmu Scenes From The Suburbs. I bez zvukového doprovodu začalo publikum okamžitě jásat a vzápětí oktet nastoupil písní Ready To Start. Régine Chassagne zpívala od druhé bicí soupravy, houslistka Sarah Neufeld byla u kláves, stejně jako Will Butler, Richard Reed Parry a Win Butler s kytarami zpívali v popředí, kousek od nich z jedné strany baskytarista/kytarista Tim Kingsbury a z druhé jediný host, ale pravidelný, violistka Marika Anthony-Shaw. Střídání nástrojů probíhalo během celého koncertu poměrně pravidelně, podobně a ještě ve vyšší míře, jako kdysi u Gentle Giant. Will Butler a Parry to stihli někdy i vícekrát v jediné skladbě. Skvělý bubeník Jeremy Gara byl dvakrát v první linii coby doprovodný kytarista a přenechal  bicí jen Régine, podruhé dokonce na elektrickou kytaru hrál po celou dobu slušný doprovod ve sborovém (zpívali úplně všichni muzikanti) Neighborhood #1 (Tunnels) (na Youtube už je zdařile natočený záznam této písně také z Wiesenu). Obecenstvo se bavilo a zpívalo spolu s kapelou. Na předchozích štacích Arcade Fire většinou hráli šestnáct skladeb, ve Wiesenu to bylo ještě o dvě víc. Punkové Month Of May pojali ještě mnohem ostřejší než na desce. Přídavky byly hned tři a ne jen tak ledajaké, opravdu jimi koncert vyvrcholil. V posledním Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) předvedla Régine, jako vždy ve slušivých, trochu pouťových šatičkách a vysokých šněrovacích botách, tanec se svazky barevných stuh (jak ze spartakiády) a to, že má pod šatečkami šortky zlaté barvy. 

Ještě dodejme, že prodloužená „deluxe“ edice s rudě vybarveným původním obalem alba The Suburbs, která obsahuje zmíněný devětadvacetiminutový film, dokument o jeho natáčení a videoklip, rozšířené CD s jednou prodlouženou a dvěma nevydanými skladbami, už se na místě prodával, byť oficiálně vychází až v pondělí 27. června.

Více o koncertu i albu najdete jako součást profilu kapely v příštím Rock +.

Text a foto: Petr Nožička        

 

Setlist: Ready To Start; Keep The Car Running; No Cars Go; Haïti; Modern Man; Rococo; Crown Of Love; The Suburbs; The Suburbs (Continued); Month Of May; Neighborhood #2 (Laïka); Neighborhood #1 (Tunnels); We Used To Wait; Neighborhood #3 (Power Out); Rebellion (Lies). Přídavky: Intervention; Wake Up; Sprawl II (Mountains Beyond Mountains).

Comments